Červenec 2016

Jak jsem fotila letadlo a měsíc

6. července 2016 v 14:52 | Jitka K. |  digitální fotografie
Dnes se chci podělit o to jak jsem fotila svojí fotku měsíc s letadlem.

Jak to tak bývá, fotografie vznikla zcela náhodou. Byl červen, hodiny ukazovaly něco okolo čtvrt na děvět, překrásně modrá obloha nasvícená večerním sluncem a křišťálově čistý vzduch, a v ruce digitální zrcadlovku Canon 650D s nasazeným objektivem Tamron 150-600 mm. Těch 600 milimetrů je nutno přepočítat crop faktorem 1,6, protože čip 650D nemá velikost kinofilmového políčka, takže skutečná maximální ohnisková vzdálenost je 960 mm v přepočtu na kinofilm a tímto ohniskem je fotografie vyfocená.

Pravdou je, že nejdříve jsem zkoušela jen fotku samotného měsíce. Histogram jasně ukázal že bude potřeba podexponovat a tak je snínek o 0,7 EV podexponován. A pak jsem na měsíc na moment zapomněla, snažila jsme se ulovit nějakého ptáka sedícího na střeše. Za moment jsme se podívala zpět nahoru na oblohu a překvapeně zjsitila, že k měsíci se blíží letadlo, na tu dálku bylo vážně malinké, doufal jsem že poletí přes měsíc (ne neletělo).... dokonce jsme zapomněla na to, že mám nastavený čas jen 1/1600 s a vůbec mě nedocvaklo, že ještě kratší čas by mohl být vhodnější, tj. tak 1/2000 nebo 1/2500 s.

Naštěstí to dopadlo dobře, jak ostatně můžete vidět sami. Zaostřeno je sice na měsíc, ale objektiv má velmi výkonný stabilizátor a dokonce i to letadlo, letící ve výšce 11 kilometrů, je ostré dostatečně (to na menším záběru není vidět). Velkou fotografii můžete vidět u mě ve fotogalerii v rozlišení 1200x1200bodů a to zde



Technická data: čas 1/1600 s, clonové číslo: 7,1, ISO: 400, -0,7EV